חיפוש

סוגרות את הפער: על שוויון מגדרי, עיצוב מכליל וחינוך דיגיטלי

האם הבטחת השוויון של הלמידה הדיגיטלית גם מתרחשת בפועל? מה קורה כשמחליפים את רקע המרצה

ב-MOOC בסביבת עבודה נשית? על מגדר, פערים ולמידה דיגיטלית | פוסט חגיגי לכבוד יום האישה הבינלאומי


מאת טליה גרינבלט-קולודני


אחת ההבטחות הגדולות של הלמידה הדיגיטלית היא קידום חברה שוויונית יותר באמצעות הנגשת תוכן חינוכי איכותי לכל איש ואישה, בכל מקום, ללא קשר ליכולתם הכלכלית או לרקע ממנו הם מגיעים. אולם מאז שהחלו לעלות לרשת קורסים איכותיים מהאוניברסיטאות ומוסדות החינוך הטובים בעולם (ובארץ!), עלתה מסקנה מפתיעה: הקורסים הדיגיטליים משמרים פעמים רבות את הפערים בין גברים לנשים ולעתים אף מרחיבים אותם, בעיקר בתחומים מדעיים, טכנולוגיים ומתמטיים.

האם נגזר עלינו לשכפל ולהרחיב פערים ואי-שוויון למרות הכוונות הטובות המניעות את עולם החינוך הדיגיטלי? בקצרה, התשובה היא לא, זו אינה גזרה משמיים וכן, יש מה לעשות. בהמשך ארחיב מעט על המצב כיום ואציע מספר כיוונים קונקרטיים מן המחקר כצעדים בכיוון הנכון.

מחקרים מראים שבקורסים מדעיים אחוזי הנשירה של נשים גבוהים יותר, וההישגים שלהן נמוכים משמעותית מעמיתיהן הגברים. נתונים אלו נכונים גם עבור פלטפורמות דיגיטליות, בהן אחוזי ההרשמה וההשתתפות של נשים בתחומי מדע וטכנולוגיה נמוכים משמעותית מגברים. זאת למרות התקווה שנשים וגברים יוכלו להצליח במידה דומה בהינתן גישה שווה לתוכן, גמישות בניהול הזמן ואנונימיות יחסית המתאפשרת בקורסים דיגיטליים. נראה שתנאים אלו עדיין לא מספיקים על מנת ליצור את סביבת הלמידה המיטבית לצמצום הפערים החברתיים המובנים אותם אנו מזהים בעולם ההשכלה, כמו גם בתחומים רבים אחרים. דעות קדומות והטיות פסיכולוגיות המובילות קבוצות מסויימות (כגון נשים) לחוש ניכור ואי-שייכות, עשויות להיות בין הסיבות לכך.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות על מנת להתחיל ולאתגר את המבנה החברתי הקיים? נראה שיצירת סביבת למידה מכלילה וגיוון המודלים לחיקוי הוא צעד ראשון חשוב.

פרופ׳ כריסטופר ברוקס, חוקר באוניברסיטת מישיגן סטייט, ביצע מחקר בו חילק את תלמידיו בקורס דיגיטלי במדעי המחשב לשתי קבוצות רנדומליות. בסרטונים בהם מופיע פרופ׳ ברוקס, הוא נראה במרכז המסך, ומאחוריו, ברקע, עובדים אנשים במשרד המשקף סביבת עבודה אופיינית בתחומי הטכנולוגיה ומדע הנתונים. לקבוצה אחת בניסוי החליף ברוקס את הרקע הויזואלי בעובדים גברים, ועבור הקבוצה השנייה השתמש ברקע בו עובדות נשים. הבחירה באותות הללו נעשתה מתוך מחשבה שהצגת מודלים לחיקוי איתן הלומדים והלומדות יכולים להזדהות באופן אישי, עשויה להשפיע על תפקודם בקורס. נוסף על שינוי הרקע, מספר שיעורים בקורס ניתנו על ידי עוזר ועוזרת הוראה, בהתאמה לכל מגדר שברקע. ברוקס שיער שעבור לומדת הנחשפת לייצוג מוחשי של אשה בסביבת עבודה מקצועית טכנולוגית, יהיה קל יותר לדמיין את עצמה במקצוע מהסוג הזה בעתיד על בסיס הדוגמא שהיא רואה לפניה, ובכך לחוש שייכות גדולה יותר ומוטיבציה גבוהה יותר במסגרת הקורס.

הממצאים מרתקים: בקבוצה בה הוחלף הרקע לדמויות נשיות, עלתה באופן ניכר ההשתתפות וההתבטאות בפורומים של הקורס מצד לומדות המזדהות כנשים. אמנם לא היה שינוי משמעותי בהישגים עבור גברים או נשים, אבל זהו בהחלט ממצא מעודד משום שהוא מראה שגם התערבות יחסית מינורית כמו סמן ויזואלי ברקע, עשויה להשפיע על תחושת הביטחון והשייכות של קבוצות מודרות בסביבת למידה דיגיטלית.



בתמונה: כל קבוצה בניסוי נחשפה לאחת מן האפשרויות: סביבת עבודה טכנולוגית בה עובדות נשים וסביבה בה עובדים גברים.

מחקר אחר שבוצע על ידי פרופ׳ רנה קיזלצ׳ק מאוניברסיטת קורנל ופרופ׳ אנדרו סלטרלי מאוניברסיטת סטנפורד מצא שניתן להסיר חלק מהחסמים הייחודיים העומדים בפני נשים בסביבות למידה דיגיטליות באמצעות התערבויות ממוקדות. החוקרים פרסו מספר עקרונות לעיצוב מכליל (Inclusive design) שעשויים להשפיע באופן ממשי על נתוני העניין, ההרשמה והביצועים של נשים בקורסים בתחומים מדעיים (STEM). עיצוב מכליל מתייחס להיבטים המאפשרים לכל אדם, ללא קשר להשכלה, מגדר, שיוך אתני, גזע, תרבות, מוגבלויות פיזיות או מיקום גיאוגרפי לחוש שייכות, חיבור והצלחה בחוויית הלמידה ללא צורך בהתאמה ייחודית או תיווך נוסף. במקרה זה, החוקרים מצאו שהצבה אסטרטגית של תוכן ואותות חזותיים מכלילים כגון תמונות של נשים וטקסט מזמין המדגיש את האופי המכליל של הקורס בחומרי שיווק ובסביבת הלמידה, הובילה לעלייה של 26% בהקלקות של נשים על קישורים לקורס, וכן לעלייה של כ-18% באחוזי ההרשמה של נשים לקורס. נראה שהחוקרים הצליחו להעלות את בטחונן של נשים סביב שאלות כגון: ״האם הקורס יתאים לי?״, ״האם אעמוד בדרישות?״, ״האם יש לי מספיק ידע קודם?״, באמצעות הטיית תחושת השייכות העתידית שלהן לקורס. החוקרים השתמשו בתמונות של נשים בגילאים שונים ומרקעים אתניים שונים על מנת לפרסם את הקורס, וכן בטקסטים מעצימים המופנים באופן ממוקד לנשים ומזמינים אותן להרשם. הטקסטים כללו הצהרות כגון ״לא נדרש ידע קודם״ ״כל אחד יכול להצליח ללא קשר למגדר, מוצא אתני או מצב סוציו-אקונומי״. ההתערבויות המשולבות, טקסט ותמונה, העלו משמעותית את ההשתתפות וההרשמה אצל נשים מבלי להשפיע על רמת ההשתתפות של גברים.

יצויין שאחד החסרונות של השפה העברית בהקשר זה הוא ההכרח לבחור מגדר בניסוח מילולי של רעיונות ותוכן. השפה האנגלית מכלילה יותר מטבעה, משום שקל לבחור בביטויים שהינם נייטרלים מגדרית ובכך לפנות באופן שווה לגברים ונשים בתיאור הקורס ובחומרי הלמידה.


בתמונה: מודעה לפרסום קורס של סטנפורד במדעי המחשב המיישם עקרונות של עיצוב פסיכולוגי מכליל. הכיתוב: ״ההיסטוריה של התכנות היא היסטוריה של נשים״.

לסיכום, בניגוד לדעת הנביאים והעתידנים שמיהרו להכריז על מהפכת השוויון של הלמידה הדיגיטלית, עבודה רבה עוד לפנינו על מנת להבטיח סביבת למידה מכלילה ומזמינה עבור כל אחת, כל אחד, בכל מקום. אבל יש מקום לאופטימיות והממצאים במחקר מצביעים על כיוונים מבטיחים ביניהם המלצות מעשיות להתקדמות משמעותית בכיוון. מכאן אני יוצאת בקריאה נרגשת למדעניות, מתמטיקאיות ופרופסוריות למדעי המחשב, בואו ונסו את כוחכן בהוראה דיגיטלית! דורות של לומדים ולומדות יודו לכן על כך בעתיד.​


*טליה גרינבלט-קולודני היא אשת חינוך, מומחית בלמידה והוראה מקוונת, חדשנות חינוכית ולמידת מבוגרים. בשנים האחרונות היא מובילה תכניות ותהליכים פורצי דרך בארגוני הטכנולוגיה החינוכית המובילים בעולם, קורסרה וקאן אקדמי בקליפורניה, לרבות מיזם גלובלי לקידום שוויון מגדרי והכללה בסביבות למידה מקוונות אותו ייסדה.

הפניה למאמרים:

Brooks, C., Gardner, J., & Chen, K. (2018). How Gender Cues in Educational Video Impact Participation and Retention. In Kay, J. and Luckin, R. (Eds.) Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 3. London, UK: International Society of the Learning Sciences.

Kizilcec, R. F. & Saltarelli, A. J. (in press). Psychologically Inclusive Design: Cues impact women’s participation in STEM education. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI). Glasgow, Scotland.