חיפוש

חוגגים שבע שנים לתנועת ה-MOOCs: חלק א'

תנועת ה-MOOCs חוגגת בקרוב שבע שנים להיווסדה. זהו זמן טוב לעצור ולהתבונן בדרך שעברה, בהישגיה המשמעותיים ואתגריה המרכזיים. זהו גם זמן מצוין לבדוק מה צופן עתידה של הלמידה הדיגיטלית, בישראל ובעולם. חלק ראשון מתוך שלושה בסקירת תנועת הקורסים הדיגיטליים המשנה תפיסות זמן, מקום והקשר חברתי בעולם חדשני המשתנה תדיר


מאת: ערן רביב


"יש לנו לא מעט עובדים מהולנד, ספרד ומישראל. אבל כמה עובדים יש לנו מבורקינה-פאסו? אם לפני חמש שנים היית אומר לי שיש אנשים מבורקינה-פאסו ששולטים לעומק בנבכי תוכנת האקסל של מיקרוסופט הייתי מרים גבה. אם היית אומר לי שיש שם מומחים ברמה עולמית בטכנולוגיות הענן שלנו, כנראה שהייתי אומר לך לעוף לי מהעיניים ולהפסיק לבזבז לי את הזמן. אבל הנה אנחנו בואכה 2020, עם למעלה ממיליון וחצי לומדים ברחבי העולם ממספר מדינות שגבוה יותר מהמספר הרשמי של המדינות בעולם לפי האו"ם, ובכל דו"ח לומדים של כל אחד מהקורסים המקוונים שלנו יש מספר מרשים של לומדים מצטיינים מבורקינה-פאסו". את ביורן רטיג, לשעבר מנהל הלמידה של חברת מיקרוסופט, פגשתי בפורום הגלובלי השנתי של חברת edX, פלטפורמת הקורסים המקוונים (הידועים יותר בכינוי MOOCs, ראשי תיבות של Massive Open Online Courses) השניה בגודלה בעולם שחגגה השנה שש שנים להיווסדה. בפורום נכחו מובילי המהפכה הדיגיטלית מאוניברסיטאות המובילות בעולם כגון הרווארד ו-MIT לצד חברות ענק כמו בואינג, אמאזון ומיקרוסופט, שמבינות שפוטנציאל ההשפעה של הטכנולוגיה על כל תחום בחיינו לא פוסח על האופן שבו אנשים לומדים ורוכשים ידע ומיומנויות.

בחמש השנים הללו ל-edX הצטרפו 18 מיליון לומדים, שיחד עם 37 מיליון לומדים של קורסרה וכמה עשרות מיליוני לומדים נוספים בפלטפורמות כמו FutureLearn הבריטית ו-Udacity האמריקאית מסתכמים, נכון לסוף שנת 2018, ל-101 מיליוני לומדים ברחבי העולם. מעל 900 מוסדות אקדמיים וארגונים מציעים מבחר של למעלה מ-11,400 קורסים בעולמות תוכן מגוונים. בנוסף לאלה קיימות עוד לפחות עשרים פלטפורמות לאומיות הפונות ללומדים בשפה המקומית.



Class Central בעולם חלוקה לפי מספרי לומדים, הנתונים מתוך אתר MOOCs פלטפורמות

עולמות התוכן הפופולריים ביותר בפלטפורמות הללו הנם קורסים טכנולוגיים (20.4%), ניהול ועסקים (18.2%), מדעי החברה (11.5%), מדעים מדויקים (9.4%), , מדעי הרוח (9.4%) וחינוך והוראה (8.6%).



Class-Central על פי תחומי תוכן, הנתונים מתוך MOOCs חלוקת הקורסים בפלטפורמות

קורסרה ו-edX לא היו כמובן הראשונות לעשות שימוש במדיום הטכנולוגי המקוון לחינוך. מיזמים מצליחים כמו אקדמיית Khan (Khan Academy) שהקים המחנך והיזם ההודי סלמאן קאהן ואפילו סדרות של הוראה ביוטיוב הקדימו אותן במספר שנים. הבשורה המהותית שהביאו עמן הפלטפורמות החדשות היא הפיכתם של תהליכי הלמידה הדיגיטליים למטבע בעלי ערך ממשי בעולם ההשכלה הגבוהה ובשוק התעסוקה. יותר ויותר סטודנטים ברחבי העולם ובעיקר ארה"ב מבצעים חלקים משמעותיים מתהליכי הלמידה האקדמיים והכשרות התעסוקה שלהם בלמידה מרחוק באמצעות MOOCs. פוטנציאל החיסכון הכלכלי, הן ללומד והן לארגון הוא בעל שיעור דרמטי. ניתן כיום ללמוד תואר שני מלא במדעי המחשב באוניברסיטת ג'ורג'יה (Georgia Tech University) בעלות של כ-7,000$ במקום לשלם 35,000$ ללמידה באופן המסורתי בין כתלי הקמפוס. ארגונים רבים חברו לפלטפורמות כמו Lynda.com ו-Udacity והפכו את תהליכי ההכשרה של עשרות אלפי העובדים שלהם למקוונים או לפחות לכאלה המשלבים למידה דיגיטלית באופן משמעותי.


והיכן עומדת מדינת ישראל ביחס למהפכה זו? בישראל הושקה לפני כשנה פלטפורמה לאומית כזו במסגרת מיזם לאומי המובל על ידי מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי ובשותפות אסטרטגית עם המועצה להשכלה גבוהה. המיזם נקרא "קמפוסIL" ומקיף את תהליכי הלמידה של אזרחיות ואזרחים ישראלים משלב הלימודים בתיכון וההכנה לאקדמיה דרך הלימודים האקדמיים עצמם ועד לשלבי החיים הכוללים הכשרה מקצועית לתעסוקה ורכישת כישורי חיים מגוונים (המכונים בתחום גם “Life Long Learning”).


הציבור הישראלי נהנה היום ממגוון רחב של עשרות קורסים שמטרתם קידום ההשכלה התיכונית והאקדמית, הכשרה לתעסוקה או העשרה וידע כללי. בין הקורסים שעל הפלטפורמה ניתן למצוא קורס מקוון להכנה לפסיכומטרי, קורסי הכנה לבגרות, קורסים אקדמיים מגוונים, קורסים העוסקים בקידום אוריינות דיגיטלית וקורסי שפות (אנגלית, עברית וערבית) לקידום לתעסוקה לצד קורסים לתכנות ומיומנויות אחרות הנדרשות להתפתחות תעסוקתית.


שהושק בנובמבר 2018 IL צילום מסך מתוך אתר קמפוס


נכון לחודש אוגוסט 2019 נחשפו למיזם למעלה ממיליון וחצי ישראלים וישנם כ-220 אלף לומדים פעילים מישראל ומהעולם הנהנים מכ-170 קורסים בנושאים מגוונים. בדצמבר 2017 נבחר אחד מהקורסים של המיזם הישראלי (קורס על ההיסטוריה של האיסלאם של פרופ' מירי שפר-מוסינזון מאונ' תל אביב) לרשימת עשרת הקורסים הפופולריים ביותר בעולם בדירוג class-central. ניתן להתרשם מהקורסים האיכותיים והמגוונים של קמפוסIL בקישור www.tinyurl.com/IsraelX ובאתר קמפוסIL בקישור www.campus.gov.il.



IsraelX צילום מסך המציג קורסים ראשונים שעלו לאוויר ב-2017 מתוך דף הבית של

האם זהו מאמץ אפקטיבי? כמה לומדים שמתחילים MOOC מסיימים אותו? האם למידה דיגיטלית יעילה יותר מלמידה מסורתית בכיתה? על השאלות האלה ואחרות נענה בחלק השני של הסקירה, שיציג נתונים מהמחקר המקיף ביותר שבוצע עד היום, אודות קורסים דיגיטליים.